Kerstengel Actie 2024 – Present Alkmaar: mogelijkheid je aan te melden als Kerstengel in de maand december.

Beste lezer,

De periode naar kerst kan voor sommige mensen een extra eenzame periode zijn, terwijl het ook een tijd is waarin we juist naar elkaar kunnen omkijken, lichtpuntjes voor iemand kunnen zijn.  Daarom organiseert Stichting Present Alkmaar de Kerstengelactie in de adventtijd. Met als doel het stimuleren van omkijken naar elkaar in deze voor sommige mensen moeilijke periode.

Wie komt er in aanmerking voor het ontvangen van lichtpuntjes van een kerstengel?

Gewoon iedereen die om wat voor reden dan ook extra aandacht verdient, dit ook leuk vindt en er gebaat bij is. Denk bijvoorbeeld aan een oudere mevrouw die vaak alleen is, een jonge moeder die alleen voor het runnen van haar gezin staat, een jongere die het sociaal contact goed kan gebruiken, een buurman waar nooit bezoek is en ga zo maar door.

Wat doet iemand die zich opgeeft als Kerstengel?

In de vier weken voorafgaand aan Kerst (de adventstijd) brengt een Kerstengel ten minste 1 of 2 keer in de week een presentje, verrassing of attentie bij mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.  Bijvoorbeeld door een kaartje te sturen, een verrassing aan de deur te hangen, wat lekkers te bakken. De Kerstengel voegt aan elke attentie een kaartje toe met de tekst ‘een presentje van uw Kerstengel’, zodat het duidelijk is voor de ontvanger dat het om deze actie gaat. Als de ontvanger en de kerstengel dit beiden willen, kan een kerstengel ook contact maken door te bellen, een praatje te maken of koffie te drinken.

Vanwege de privacy en de wetgeving AVG mogen er geen persoonsgegevens worden vastgelegd. Als u iemand aanmeldt als ontvanger van een Kerstengel gaan we er van uit dat u dit met uw client heeft besproken en dat deze het ook op prijs stelt. Als iemand wordt aangemeld als ontvanger van kerstengelpresentjes wordt er na aanmelding een brief gestuurd naar zijn of haar adres met de uitleg van de actie. Vinden ontvangers het niet prettig, dan kunnen ze dat dus nog altijd aangeven.

We willen de kerken vragen of ze deze actie bekend willen maken onder hun gemeenteleden en/of parochianen, zodat deze zich aan kunnen melden als Kerstengel als dit hen aanspreekt. Zie aanmeldlink: https://stichtingpresent.nl/alkmaar/aanmelden-als-kerstengel/

Maar ook als er binnen uw kerk iemand is die wel een ruggensteuntje van een Kerstengel kan gebruiken, kunt u deze als kerk aanmelden voor deze actie. Dit kan via

Het aanmelden voor Kerstengel en Ontvanger is mogelijk tot 11 november 2024.

Voor vragen kunt u contact opnemen via email: projecten@presentalkmaar.nl

Met dank en hartelijke groet,

Sanne Nijdam

Stichting Present Alkmaar | T: 06-19867329| Bestevaerstraat 2, 1813 PA Alkmaar| www.presentalkmaar.nl | Bank: NL27RABO 0163650403