Al 150 vrijwilligers voor het vluchtelingen project Vrijheidskerk

De Vrijheidskerk in Alkmaar is vanaf 17 mei op alle werkdagen van 14-16 uur geopend voor iedereen die door oorlog en vervolging als vluchteling in Alkmaar terecht is gekomen. Het doel van het project is om met de vrijwilligers een warme en veilige ontmoetingsplek te creëren. Op de 1e informatieavond op 29 maart jl. was de interesse al overweldigend. Met bijna 150 spontane aanmeldingen als vrijwilliger, zijn de voorbereidingen voor de start na Pinksteren in volle gang.

Doel van het Vluchtelingen project Vrijheidskerk

Het creëren van een informele, laagdrempelige ontmoetingsplek voor vluchtelingen is een initiatief van de gezamenlijke Alkmaarse Raad van Kerken. In het Engels spreken de organisatoren over het Alkmaar Freedom House, een naam die letterlijk en figuurlijk de lading dekt:

• Vrijheid en welkom voor de vluchtelingen in de Vrijheidskerk
  • Vrijheid om Nederlanders in alle rust te ontmoeten.Het project

Zowel vluchtelingen met als zonder verblijfstatus verblijven in een van de Asiel Zoekers Centra.
    In Alkmaar zijn de AZC’s gelegen aan de Picassolaan en vanaf medio mei 2016 aan de Robonsbosweg. De Vrijheidskerk fungeert als informele ontmoetingsplek voor mensen uit beide AZC’s.
    Hier kunnen vluchtelingen elkaar ontmoeten, maar ook hun verhalen en ervaringen met Alkmaarders delen. Verder wil het project aan vluchtelingen meer over de Nederlandse taal en cultuur leren in het zogenaamde taalcafé. Ten slotte staan vrijwilligers dagelijks klaar om te helpen bij praktische zaken. Op deze manier fungeert het vluchtelingenproject als voorportaal naar de gehele stad Alkmaar. Zodat de vluchtelingen worden geholpen om zo snel mogelijk een nieuw leven in Alkmaar op te bouwen. Iedereen verdient immers een menswaardig bestaan?!

Meedoen als vrijwilliger?
    Meedoen als vrijwilliger kan nog steeds! Of het nu gaat om taken van gastheer- of vrouw, om werkzaamheden in de schoonmaak en/of facilitaire dienst, of om assistentie bij het pastoraat of als vrijwilliger voor het taalcafé (mede met workshops door de centrale Bibliotheek Kennemerwaard), meldt U aan bij info@alkmaarseraadvankerken.nl! Ook voor vragen om meer informatie !