De paaspakkettenactie wordt paasactie

Ook dit jaar organiseert de Alkmaarse Raad van Kerken een paasactie.

Wij organiseren deze actie om mensen die financieel en vaak ook sociaal in een moeilijke positie verkeren een extraatje te kunnen bezorgen.  Het  blijkt telkens weer dat er in onze omgeving mensen zijn die steun goed kunnen gebruiken. Het feest van Pasen nodigt ook uit om solidair te zijn met onze naasten, veraf maar ook dichtbij.
Paasactie, niet langer paaspakkettenactie.
Tot vorig jaar werden in de kerken levensmiddelen ingezameld waarmee pakketten werden samengesteld.  Financiële bijdragen die voor dit doel werden overgemaakt, maakten het mogelijk zaken aan te schaffen om de pakketten aan te vullen. Op die manier werden in  2019 ruim 250 pakketten bezorgd.

Terwijl de actie in 2020 in volle gang was brak de coronapandemie uit en stond alles op zijn kop.
Wij zijn toen snel overgeschakeld van het samenstellen van pakketten naar het aanschaffen van supermarktbonnen. Wij vroegen toen ook om extra financiële steun om deze duurdere vorm van de actie mogelijk te maken. Daarop is hartverwarmend gereageerd: het maakte het ons mogelijk om op ongeveer 275 adressen bonnen te brengen!

Na Pasen hebben wij aan de organisaties die adressen aanleveren van mensen die in aanmerking komen voor deze actie, gevraagd om reacties van de ontvangers op deze omschakeling. Deze reacties waren verrassend: men ontvangt veel liever supermarktbonnen dan pakketten met levensmiddelen. Met de bonnen kon men eigen keuzes maken en dat werd zeer gewaardeerd.

Op basis van deze reacties en het feit dat een actie met bonnen gemakkelijker te realiseren is dan het verzamelen van goederen en het maken en bezorgen van pakketten, hebben wij besloten de paaspakkettenactie om te zetten in de paasactie. Dat geldt niet alleen voor 2021 (opnieuw een “coronajaar”) maar ook voor de jaren hierna.

Wilt u helpen de paasactie mogelijk te maken? Dat kan door een gift over te maken voor de kosten die hiermee gemoeid zijn. Dat kan via het rekeningnummer van de Alkmaarse Raad van Kerken, bankrekeningnummer NL77INBG0002685243, o.v.v. ‘Paasactie 2021’. De ARK is ANBI erkend en dus zijn uw giften aftrekbaar van de inkomstenbelasting.

Wij hopen ook dit jaar weer op een succesvolle actie!
Namens de ARK,

Wim van Houten (06-18261595) en Ria de Rijke (06-49896107)

e-mail: info@alkmaarseraadvankerken.nl