Een reis langs middeleeuwse altaren in Duitsland

HOE HEMELS HOUT HARTEN HEELT

Ging de vorige gemeentereis zuidwaarts, naar gotische kathedralen in Frankrijk, voor de reis van dit jaar trekken wij oostwaarts, naar Duitsland. We gaan op zoek naar houten altaren, nu eens onbewerkt en adellijk van eenvoud, dan weer fraai beschilderd en juichend in kleur. We bestuderen deze drieluiken en veelluiken, omdat je zo veel te weten komt over de ontwikkeling van de kunst in Duitsland, van de romaanse periode tot en met de renaissance. We beginnen in Huis Bergh in ’s-Heerenberg, waar een rijke kunstcollectie ons te wachten staat en het eerste altaar zich wijd voor ons opent. Dan gaat het naar Marienbaum, een pelgrimsoord met een al eeuwen aanbeden houten Mariabeeld, en vervolgens naar de Nicolai-kerk in Kalkar met werkelijk schitterend houtsnijwerk. Boeiende steden staan op het program: Xanten (met 24 altaren!), Mainz, Aschaffenburg, Würzburg en Keulen. We rijden een deel van de natuurrijke Romantische Straße tot aan Rothenburg ob der Tauber, waar het beroemde altaar van Tilman Riemenschneider staat (zie de afbeelding). Zijn kunstwerken (ook in Creglingen en Detwang) vormen het hoogtepunt van onze ontdekkingstocht. Want Riemenschneider doet het hart van kunstliefhebbers altijd harder slaan. Maar dit gebeurt ook bij de ramen van Chagall in Mainz. Het ‘Chagall-blauw’ straalt de bezoeker daar tegemoet. De houten altaren vormen weliswaar de rode draad van de reis, maar we laten ander moois op de route natuurlijk niet schieten! In Mainz brengen we daarom ook een bezoek aan het Gutenbergmuseum, waar de boekdrukkunst centraal staat. In Würzburg gaan we op audiëntie in de grootse residentie, een immens paleis met plafondschilderingen van niemand anders dan Tiepolo. In Rothenburg maken we met een locale gids een gang door de Joodse geschiedenis van de stad. In Keulen schuilen we onder de zwevende engel van Ernst Barlach. De Dom in die stad is onze laatste halteplaats. Een reusachtige gotische kathedraal, die regelrecht naar de hemel wijst. In de kerk glanzen de laatste gouden luiken in het zachte septemberlicht. Kortom, we maken een droomreis langs houten altaren, oftewel langs hemels hout, dat harten heelt!

Tilman Riemenschneider (1459/60-1531), Heilg-Blut-Altar, lindenhout, 1501-1505, Rothenburg ob der Tauber, Jakobs-Kirche

Dagprogramma

DAG 1 (zondag 1 september)
Morgengebed Vrijheidskerk
Rit Alkmaar – ’s-Heerenberg – Xanten
’s-Heerenberg, Huis Bergh
Kalkar, St. Nicolaikirche met zeven retabels
Pelgrimsoord Marienbaum
Overnachting in Xanten

DAG 2 (maandag 2 september)
Xantener Dom St. Viktor
Rit: Xanten – Lorch am Rhein – Mainz
Lorch am Rhein, St. Martin (onder voorbehoud)
Overnachting in Mainz

DAG 3 (dinsdag 3 september)
Mainzer Dom met kerkschat
Gutenbergmuseum (van houtblok naar dundruk)
St. Stephan (Chagall)
Overnachting in Mainz

DAG 4 (woensdag 4 september)
Rit: Mainz – Aschaffenburg – Würzburg
Aschaffenburg, Staatsgalerie im Schloss Johannisburg
Stiftsmuseum
Overnachting in Würzburg

DAG 5 (donderdag 5 september)
Een dag in Würzburg
Residentie: o.a. Tiepolo
Museum für Franken: o.a. Riemenschneider
Würzburger Dom
Overnachting in Würzburg

DAG 6 (vrijdag 6 september)
Riemenschneider-tour langs de ‘Romantische Straße’: Creglingen, Detwang, Rothenburg ob der Tauber
Rit: Würzburg – Rothenburg
Creglingen, Herrgottskirche
Detwang, St. Peter und Paul
Rothenburg ob der Tauber, St. Jakobs-Kirche
Tour met gids langs plekken met Joodse geschiedenis
Overnachting in/nabij Rothenburg

DAG 7 (zaterdag 7 september)
Rit: Rothenburg – Keulen
Frankfurt, Historisches Museum
Overnachting in Keulen

DAG 8 (zondag 8 september)
Kerkdienst in de Antoniterkirche (Barlach) Ev. Gemeinde Köln, 10.00 uur
Bezichtiging Dom
Terugreis Keulen – Alkmaar

Praktische gegevens:

Periode: 01-09-2019 08-09-2019
Reissom: € 1465 p.p.
Toeslag eenpersoonskamer: € 200 p.p.

Bovengenoemde reissom is inclusief:
• reis per luxe touringcar conform programma incl. belastingen, kosten chauffeur, tol- en
parkeergelden, etc.
• 8 hotelovernachtingen op basis van halfpension in tweepersoonskamers
• toeristenbelasting m.u.v. Xanten
• entrees en gids op dag 6
• audiosysteem
• begeleiding door deskundige reisleid(st)er gedurende de gehele reis
• een of twee voorbereidingsavonden

Exclusief zijn:
• toeristenbelasting Xanten
• lunches