Excursie GVO en HVO naar de Alkmaarse synagoge en de Remonstrantse kerk

De docenten Godsdienstig Vormingsonderwijs en Humanistisch Vormingsonderwijs op de Nicolaas Beets school in Alkmaar zijn met hun leerlingen op excursie geweest. Het was een hele gezellige en leerzame ochtend.  De voorzitter van de synagoge Loes Citroen en Jet Vlieg van de remonstrantse kerk hebben met veel passie over hun gebedshuis verteld. De leerlingen hebben verslagjes gemaakt  voor de nieuwsbrief van de school en de voor de ARK. Hieronder staat één van de verslagjes.

OP EXCURSIE MET GVO en HVO

Op woensdag 27 mei zijn we met de leerlingen van GVO en HVO op excursie geweest naar de synagoge en de Remonstrantse kerk in Alkmaar. We gingen op de fiets en ik vond het bijzonder om in deze gebouwen te kunnen kijken.

De synagoge

Een synagoge is een joods gebedshuis, ook wel sjoel genoemd. De synagoge is een oud gebouw. Na de tweede wereld oorlog is het gebouw van de synagoge een tijd lang gebruikt als kerk van de Baptisten. Maar na een verbouwing wordt het sinds een paar jaar weer als synagoge gebruikt.

Naast de   synagoge stond vroeger een joodse school, nu is dat een huis.

Naast   de school woonde de rabbijn van de synagoge en een gezin met 13 kinderen.

In de   synagoge moeten de mannen een mutsje op (keppeltje). Vrouwen zitten apart van   de mannen, boven in de synagoge.  Alle   teksten in de synagoge staan in het Hebreeuws.

De Remonstrantse kerk

Daarna gingen we op zoek naar de Remonstrantse kerk op het Fnidsen.

We moesten   echt zoeken want het is een schuilkerk.

Een   schuilkerk kan je aan de buitenkant niet herkennen als kerk, want vroeger   mocht je aan de buitenkant niet zien dat het een kerk was. Ze konden zo toch   nog kerkdiensten houden.

Het was   ook bijzonder dat er zand op de grond lag. Dat was aan de ene kant om het   geluid te dempen en het is makkelijker met schoonmaken.

De palen   van de kerk waren zo geverfd dat het leek of het marmer was, maar eigenlijk   waren de palen van hout.

Naast de kerk woonden de mensen van wie de kerk was.  Er stond ook een orgel in de kerk.

Karsten Spaander, groep 7a