Feestweek van de Oecumene in Alkmaar

boekje feestweek versie 21 meiBekendmaking week oecumeneBekendmaking week oecumene

Let op gewijzigde tijden Filmhuis!!!!

Feestweek van de Oecumene in Alkmaar 22 – 31 mei 2015

De week tussen Pinksteren en Trinitatis belooft een mooie week te worden. De kerken in Alkmaar, die elkaar treffen via de Alkmaarse Raad van Kerken nodigen iedereen uit (al voor de tweede keer) uit om samen ‘de feestweek van de oecumene’ te vieren. We willen met elkaar laten zien, dat de oecumene springlevend is en veel energie oplevert. Dit in tegenstelling tot de geluiden die je tegenwoordig vaak hoort (dat het elan verdwenen is; dat de kerken zich meer en meer opsluiten in zichzelf, enz.).

Al voordat we het pinksterfeest vieren begint de week eigenlijk al. Het lijkt wel alsof we niet kunnen wachten op de Geest, want we gaan uit onszelf al aan de slag en lopen op de zaken vooruit. Op de vrijdag voor Pinksteren gaan we van start. Waar? In een winkel. In een winkel? Ja, in een winkel!

Natuurlijk, vele activiteiten zullen in de diverse kerken plaatsvinden, maar het verrassende van de feestweek is, dat de ARK voor deze periode een heus winkelpand gehuurd heeft, in het hart van de Alkmaarse binnenstad: Payglop 27. De winkel heeft een naam: ‘De vredeszaak’. In die winkel presenteren de verschillende kerken zich, zijn er dagelijks meditatiemomenten en kleine lezingen. Kleren van het Leger des Heils zijn er te koop. Ook is een pastoraal gesprek altijd mogelijk. Ingeleverde kleurplaten, tekeningen en andere kunstwerken hangen aan de muren of staan tentoongesteld  (wie wint de taart?). Mensen kunnen er gewoon even binnenlopen, schuilen voor de regen, koffie drinken en met elkaar in gesprek raken.

Ja, tussen alle andere winkels in is er nu plotseling ‘De Vredeszaak’. Deze winkel wordt natuurlijk feestelijk geopend. Onze burgemeester wil dit doen. Zal hij een lint doorknippen, zoals hij wel vaker doet? Of…? Feit is dat de ARK wil verbinden en niet wil scheuren of breken. U bent van harte welkom bij deze opening (vrijdag 22 mei om 16.00 uur).

In de feestweek zelf kunt u letterlijk alle kanten op. Op Eerste Pinksterdag zijn er in alle kerken feestelijke diensten; daarna vanuit de kerken een samenkomen in de Vredeszaak; op Tweede Pinksterdag gaat er een groep naar ‘De oase van Matisse’, in het Stedelijk Museum te Amsterdam: een wonderschone tentoonstelling over deze veelzijdige kunstenaar, diens tijdgenoten en navolgers. Vredeskunst alom! Vredesliederen kunt u op dinsdag zingen o.l.v. Christiaan Winter; woensdag is er een high tea voor kinderen en een lezing over vredesvraagstukken; donderdag een Taizé-viering m.m.v. zangers o.l.v. Bert Rootmensen; op zaterdag kunt u liturgisch bloemschikken. In het filmhuis worden verschillende films over vrede en gerechtigheid getoond.

De feestweek wordt op zondag 31 mei afgesloten met een bijzondere dienst in de Vrijheidskerk, waaraan The Voice Company zal meewerken. Om een indruk te krijgen kunt u bijvoorbeeld de flashmob/voiceflash bekijken in de hal van het station van Haarlem: www.youtube.com/watch?v=wgt59n1ZW9s . O.a. door de medewerking van dit koor wordt de dienst een feest voor jong en ouder. Komt dat zien en horen!