HOE GAAT HET IN HET ALKMAAR FREEDOM HOUSE?

Alkmaar-Freedom-House---logo

Dat vroeg ik me ook af toen ik er dinsdagmiddag 9 augustus heen ging. Het Freedom House is een initiatief vanuit de Alkmaarse Raad van Kerken dat is ontstaan vanwege de komst van een nieuw asielzoekerscentrum in het voormalige gebouw van de belastingen aan de Robonsbosweg. Daar niet ver vandaan, in de Alkmaarse wijk Hoefplan, ligt de Vrijheidskerk, waarin nu het Freedom House is gevestigd. Een slordige 140 (!) vrijwilligers vanuit allerlei kerken en ook daarbuiten houden dit huis open en draaiende, vijf dagen per week van 2 tot 4 uur ‘s middags. Elke dag is er ook een geestelijke bij, vanuit een van de deelnemende kerken, en op 9 augustus was het mijn beurt. Om iets over half twee wordt de verzamelde groepvrijwilligers (het zijn er die dag ongeveer vijftien) toegesproken door de dagcoördinator, op dinsdag is dat meestal dhr. Guus Keilman van City Light in Alkmaar. Na wat gesprek, en een paar vragen en opmerkingen gaan ze aan de slag, en vertelt Guus me dat er op dit moment dagelijks een kleine 20 mensen uit beide Alkmaarse asielzoekerscentra binnenwandelen. ‘Er is niet echt een specifieke opdracht voor de aanwezige geestelijke’, vertelt hij me. ‘Echte verzoeken of momenten voor een gesprek met een pastor hebben zich tot nu toe nog niet voorgedaan’. Terwijl ik me dus verheug op een mooie vrije rol in het geheel en om te beginnen eens een gesprekje aanknoop met een paar vrijwilligers, word ik gewenkt door Ismaël, de vrijwilliger die Arabisch spreekt en alle gasten bij de deur ontvangt. ‘Ga jij maar met haar mee.’ zegt hij. En voor ik het weet ben ik gekoppeld aan Atia, een Koerdische dame van ergens in de vijftig, afkomstig uit Syrië. We zoeken een plekje in de kerk zodat we aan de slag kunnen met de cursus Nederlandse taal die zij bij zich heeft. Ik help haar met de uitspraak van een aantal zinnen. Of ze ook begrijpt wat we zeggen kan ik niet altijd helemaal peilen. Op een bepaald moment staat ze op om een ander leerboek te halen (er liggen er een heel aantal in de kerk klaar) en dan kijk ik eens om me heen: Verspreid door de kerk zitten minstens twaalf groepjes van één tot drie asielzoekers met een vrijwilliger allemaal op hun eigen manier Nederlands te leren!

En dit is niet het enige dat in het Freedom House gebeurt. Sommige mensen die binnenlopen hebben vooral behoefte aan een gesprek. Daarbij komt soms veel angst en onzekerheid naar boven. Mensen die vrezen te worden teruggestuurd en geen idee hebben hoe het dan verder moet. Daarin kunnen de vrijwilligers niet veel meer bieden dan een luisterend oor. Het voelt als heel weinig, maar het is toch ook veel.

Op vrijdag wordt er sinds kort gitaarles gegeven, door een muzikale vrijwilliger die Eric heet. De taal van de muziek overstijgt de barrières van taal en culturen. Een paar asielzoekers hebben zich al opgegeven voor de gitaarlessen. Gezocht wordt nog naar beschikbare gitaren: als u er nog eentje thuis hebt die misschien alleen maar stof ligt te vangen… het Freedom House is er blij mee voor dit project!

Op 16 september zal, in het bijzijn van de burgemeester van Alkmaar, dhr. P.M. Bruinooge, het Freedom House officieel worden geopend. Niemand weet hoe lang het zal bestaan, maar het lijkt er toch op dat er met velen daar iets gebeurt wat van grote waarde is. Vrijwilligers die mee willen doen zijn nog altijd van harte welkom!

Erna Peijnenburg