PAX Vredesweek Alkmaar 17 september – 25 september 2022

De Ambassade van de Vrede in Alkmaar organiseert in de PAX Vredesweek tal van activiteiten.
Het programma luidt als volgt.

Zaterdag 17 september

Stiltekring samen met alle andere Nederlandse Ambassades van Vrede een moment van stilte

Gewelfde Stenenbrug 12.00 tot 12.30
Bij het monument van Truus Wijsmuller aandacht voor de slachtoffers en hen die op de vlucht zijn voor het oorlogsgeweld in de wereld

Opening van de Vredesweek 2022 door de burgemeester van Alkmaar Anja Schouten

Foyer Theater de Vest 15.30 tot 16.45
Met bijdragen van:

• Strijkersensemble Mariken Gimbrère
  • Vredesgedichten voordracht Leerlingen OBS Jules Verne
  • Saxofoonkwartet BRES
  • Dansstudio FLEX
  • Filmproject jongeren ihkv thema van de Vredesweek: Generatie Vrede
  • Aandacht voor en tekenen van petities Amnesty

Zondagen 18 en 25 september

Vredesdiensten in diverse kerken op de bekende tijden.
Op 18 september 10.00 uur. Doopgezinde Kerk aan de Koningsweg

Bidden met Flame of Hope (workshop en mantra-gezang)
13:30-16:00/16:30  Op Drechterwaard 16

Op 25 september bij het Apostolisch Genootschap 10.00 uur aan de Picassolaan.

Dinsdag 20 september

Filmavond In samenwerking met Amnesty een filmvertoning in het teken van de Vredesweek.

Filmhuis Alkmaar 19.30
‘Navalny’ Een aangrijpende documentaire over de Russische oppositieleider Navalny. Een relaas over de onderdrukking van een regime en Navalny’s optimisme over de toekomst van Rusland.

Woensdag 21 september

Vredesdialoog/Flame of Hope Creëer hoop, creëer toekomst!

Internationale zoom bijeenkomst voor vrede in Palestina/Israel

20-22 uur (inloop v.a. 19:30) in het wijkcentrum Mare Nostrum Arubastraat 2

Aanmelding: tao.sangha.nl@gmail.com
Direct deelname aan zoom mogelijk via: https://us02web.zoom.us/j/88979183348

Donderdag 22 september

Dialoog
Wie ben je? In welke ‘hokjes’ pas jij? Wat maak je mee aan buitensluiting en discriminatie? Wat helpt jou? Wat heb je nodig? 7 Noord-Holland Noorderlingen geven in ons nieuwe voorlichtingsfilmpje antwoord op deze vragen. En stellen de vraag ook aan u.

Kom ook naar de première(!) van dit filmpje en praat mee, luister mee. We zijn benieuwd naar u.

Donderdagavond in Wijkcentrum De Eenhoorn,  Verdronkenoord 44, van 19.30 tot 21.00 uur. Inloop vanaf 19.15 uur. Graag aanmelden viawww.art1nhn.nl/vredesweek-alkmaar-2022

Vrijdag 23 en zaterdag 24 september

Vredeswandeling. Ook dit jaar zetten we weer een ‘Stap voor Vrede’. Ga mee op onderzoek door de binnenstad van Alkmaar, langs 10 organisaties die heel concreet bijdragen aan een Inclusief Alkmaar. De wandeling heeft dit jaar de Vredesboom ook opgenomen in haar route.

Op vrijdag 23 en zaterdag 24 september vertrekken we om 10.30 uur vanuit de bibliotheek aan de Gasthuisstraat 2, om de route gezamenlijk te lopen. Op zaterdag loopt de wethouder G. Iterson-Scholten (oa. diversiteit en statushouders) ook mee en zal aandacht geven aan de Vredesboom en de ‘Flame of Hope’ meedragen.

U kunt de route ook de hele week op eigen gelegenheid lopen. Route- en informatieboekje zijn af te halen bij de bieb. Als u dat even van te voren aankondigt (info@art1nhn.nl of 072 5154400) dan zorgen we dat er een boekje voor u klaar ligt.

Zondag 25 september

Verhalen tegen de angst, bouwstenen voor de vrede?
LPA organiseert een middag ihkv de Vredesweek    ‘we vertellen elkaar ons verhaal tegen de angst’.  Hiermee sluiten we de Vredesweek af.

Lutherse Kerk Oudegracht 187 15.00 tot 17.00 uur

Vredestuin zaterdag 17 september.

In de prachtige vredestuin, achter de Vrijheidskerk in de Hobbemalaan, bent u van 11.00 tot 17.00 uur hartelijk welkom.

Gedichten voor de Vrede

Tijdens de Vredesweek is er een tentoonstelling van de Gedichten voor de Vrede gemaakt door leerlingen van Obs Jules Verne in de Bibliotheek aan de Gasthuisstraat.

Vredespannenkoeken

Bij restaurant Moeke aan de Kanaalkade 131 is deze dagen een ware Vredespannenkoek te bestellen!

Vrede bij Soepp!

Vredesdialoog met jezelf of een ander aan de hand van gesprekskaartjes en onder het genot van een lekkere kop soepp bij: Soepp in de Hekelstraat 31.

Vredestuin

Zaterdag 17 september

Vredesklanken

De stadsbeiaardier zal in de Vredesweek op woensdag en vrijdag vanuit de Grote Kerk en de Waag in Alkmaar en op zaterdag vanuit de Grote Kerk in De Rijp melodieën over vrede laten.