Uitstel !!

Vanwege het geringe aantal vluchtelingen dat op dit moment in het AZC aan de Robonsbosweg verblijft, is de start van het Open Huis uitgesteld.
Het Open Huis begint niet op 17 mei maar op 23 mei.
Dit persbericht is verstuurd op 13 mei.Gisteravond, 12 mei, vond een instructie/kennismakingsavond voor de meer dan 150 vrijwilligers van het Vluchtelingenproject Vrijheidskerk / Freedomhouse plaats.

Met aandacht werd geluisterd naar de praktische invulling van de ontmoetingsruimte en activiteiten. Vele vrijwilligers volgden afgelopen week of volgen volgende week de informatieavond over het Taalcafë van Bibliotheek Kennemerwaard.

Op de eerste informatieavond eind maart was al een korte instructie over hoe om te gaan met vluchtelingen volgens de ‘presentietheorie’ en hoe trauma’s bij vluchtelingen kunnen leiden tot misverstanden en lastige momenten. Beide onderwerpen zullen enkele weken na de start opgenomen worden in een vervolg instructieavond voor de vrijwilligers.

In kennismakingsgroepen die per dag waren ingedeeld konden de vrijwilligers kennis maken met elkaar en ideeën uitwisselen. Hoe je van kleine woorden delen tot conversatie met stickers en schilder- en tekenkunst kunt komen, waar je op kunt letten en welke valkuilen er ook zijn.

We hebben besloten de opening met een week uit te stellen. Na het ‘open huis’ afgelopen maandag in het nieuwe Asielzoekerscentrum is geconstateerd dat de instroom van nieuwe vluchtelingen nog klein is en niet duidelijk is of komende weekend dit opeens zal veranderen.
We starten nu op 23 mei. Natuurlijk is dit afhankelijk van de instroom die komende week wel of niet zal plaats vinden.
De project groep vraagt om begrip voor dit uitstel.

Alle informatie kan ook aangevraagd worden via info@alkmaarseraadvankerken.nl

20160512_202844 20160512_202916 20160512_203336 20160512_204517