Demonen: echter dan je denkt

age-kramer

Boze geesten en demonen? Wie zegt daar last van te hebben krijgt vaak veel verbaasde reacties. Toch zijn ervaringen met demonen van alle tijden. In het Nieuwe Testament kunnen we lezen, dat Jezus regelmatig boze geesten uitdreef. En in Katholieke en Anglicaanse kerken zijn door de eeuwen heen priesters werkzaam geweest als exorcist (uitdrijver van boze geesten). Tot op de huidige dag! In onze cultuur is het niet iets waarover men makkelijk spreekt.
Age Kramer is priester van de Oud-Katholieke Kerk. Tijdens reizen in Suriname (waar hij heen ging vanwege zijn werk voor de zendingsorganisatie Hernhutters) kwam hij regelmatig mensen tegen die het hadden over boze geesten en vooral ook over de bevrijding daarvan. Voor hun ervaringen is echter in veel (westerse) theologie niet veel aandacht. Voor de officiƫle theologie lijkt het niet (of nauwelijks) te bestaan. Het past ook niet zo erg in de westerse kerken. De meeste kerkgangers staan er vreemd tegenover.
Aangespoord door zijn ervaringen in Suriname deed Age Kramer (in het kader van zijn scriptie) onderzoek naar demonen en boze geesten en de ervaringen die mensen daarmee hebben. Hij zal tijdens zijn lezing over dit onderwerp ingaan op de verschillende aspecten ervan en er zal ook ruimte zijn voor eigen inbreng en gesprek. Iedereen is welkom!

Toegang gratis (deurcollecte). Parkeren in de buurt van de kerk vrij vanaf 20.00 uur.