Lezing over kerkgebouw oud-katholieken in Alkmaar

Dit jaar is het vijfentwintig jaar geleden dat de oud-katholieke parochie Alkmaar het pand aan de Nassaulaan 43 in gebruik nam als kerkgebouw. Een mooie gelegenheid om eens stil te staan bij dit pand, dat nog niet zo oud is (bouwjaar 1953) maar toch al een bewogen geschiedenis heeft. Gebouwd als plaats van samenkomst voor het Apostolisch Genootschap, daarna gymzaal en balletstudio en nu dus als oud-katholieke kerk. De parochie is er blij mee, maar erg katholiek is het gebouw niet te noemen: het is voor onze begrippen wat sober, valt nauwelijks op in de straat en heeft ook geen toren en geen enkele klok.
In samenwerking met de historische Vereniging Alkmaar organiseren we een lezing over dit gebouw. Het is ontworpen door architect H.Tauber uit Oudkarspel, en te zien als exemplaar van de naoorlogse bouw in traditionalistische Delftse stijl. Het is als zodanig een gemeentelijk monument.
De lezing zal worden geopend door Erna Peijnenburg, pastoor van de parochie, die kort iets zal vertellen over de oud-katholieke kerk in het algemeen en de geschiedenis van de parochie Alkmaar in het bijzonder. Daarna zal architect Rob de Vries ingaan op de bouwstijl en architectuur van het gebouw.

Ieder welkom, toegang vrij.